Krachtenbundeling franchising sleutel tot succes

De afzetontwikkeling van de belangrijkste franchisesectoren ligt ver achter op het niveau van de economie als geheel. Dit blijkt uit het rapport ‘Krachtenbundeling franchisenemers sleutel tot succes’ van het ING Economisch Bureau. Omdat de omzetten onder druk staan, vragen franchisenemers zich steeds vaker af of de marges binnen de organisatie wel eerlijk worden verdeeld.

In het ING-rapport wordt verder geconstateerd dat er interne discussies ontstaan over de manier waarop de franchiseorganisatie omgaat met grote strategiewijzigingen. Zo is er een discussie over het creëren van een verdienmodel met e-commerce. Het blijft een uitdaging om te werken aan een transparante en gelijkwaardige samenwerking tussen franchisegevers en -nemers en tussen franchiseondernemers onderling. Volgens het rapport functioneren franchiseconstructies het beste wanneer er sprake is van een “constructieve samenwerking, die over en weer stimulerend werkt”. Een heldere communicatie, duidelijke afspraken, een goede taakverdeling en een gezamenlijke visie op de lange termijn zijn onmisbare onderdelen van een succesvolle samenwerking. Daarnaast moeten franchisenemers en –gevers een duidelijk voordeel ondervinden van de samenwerking en tijdig afscheid kunnen nemen wanneer de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

In de berichtgeving rond het rapport meldde Distrifood dat het Vakcentrum en FANed, de overkoepelende organisatie van franchisenemers, eerder al de noodklok luidden. “Zij pleiten voor betere regels voor franchisecontracten die de rechten en plichten van franchisegevers en -nemers beter beschrijven. Regels zijn nu vaak eenzijdig in het nadeel van de franchisenemers. Vakcentrum en FANed boden onlangs een compleet nieuwe franchisecode aan bij minister Kamp van Economische Zaken. Die laat het vooralsnog aan de markt over om tot een vergelijk te komen.”

Zie voor een beschrijving van de problematiek ook het Vakcentrumrapport ‘Franchising en de ruimte voor zelfstandig ondernemerschap’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s