Voordelen:
- Ondernemers beginnen met een ‘bewezen formule’, wat betekent dat zij vanaf de start herkenbaar zijn voor klanten, omdat hij gebruik maakt van het imago, de inrichting en productlijn van een bestaande (winkel)keten en dat hij baat kan hebben bij de kennis die de keten heeft over wat ‘werkt’ en ‘niet werkt’.
- Ondernemers krijgen doorgaans ondersteuning op het gebied van marketing, promotie, sales, financiën, assortiment en bedrijfsvoering.
- Ondernemers kunnen inkoopvoordeel hebben op grond van de centrale inkoop waarmee franchiseketens doorgaans werken.
Nadelen:
- Deelname aan een franchiseformule brengt meestal kosten met zich mee, zoals instapkosten, kosten voor de aankleding van uw winkel of vestiging, afdracht van een deel van de omzet en betaling voor de ondersteuning van de formule (t.a.v. marketing promotie etc.).
- Met een franchiseformule deelt een ondernemer zijn winst, maar niet zijn verlies.
- De franchisegever heeft weliswaar mogelijkheden voor het realiseren van volumevoordeel, maar dat voordeel wordt niet altijd gedeeld met franchisenemers.